Back to Blog

'Heldere ESG-strategie steeds meer onderdeel van core business'

 

Steeds meer bestuurders beseffen dat hun eigen core business afhangt van hoe ze omgaan met duurzaamheid, welzijn en gezondheid als onderdeel van de ESG-strategie. Dat betoogde Herman van den Berg, partner Asset Advisory Associates (AAA) eind januari tijdens een webinar georganiseerd door AAA en Blue Module.

Anne de Jong (Merin), Boris van der Gijp (Syntrus Achmea), Frits Smedts (HaskoningDHV), Herman van den Berg (AAA) en Paul Wessels (Blue Module) spraken over hoe gebruiker en belegger samen kunnen werken aan Environmental Social Governance (ESG).

Bedrijven stellen in toenemende mate wel doelen, maar veel assets voldoen niet en underperformen, zei Van den Berg. 'Steeds meer gebruikers, beleggers en overheden geven publiekelijk aan tot welke ESG-doelen zij zich committeren. Maar liefst 95 % van  de grote bedrijven hebben wel een ambitie en doelen vastgesteld voor duurzaamheid, welzijn en gezondheid maar nog géén uitgewerkte strategie.' 

 Hij noemde een aantal belangrijke corporate trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid:
  • Klimaatverandering - De tijd van onzekerheid over klimaatverandering is voorbij. Klimaatverandering is een feit en debat moet zich nu richten op mogelijke en passende acties. Klimaatverandering is naast digitalisering de grote disruptie voor de komende jaren. Een heldere visie op klimaatverandering is geen ‘nice to have ‘ meer maar een ‘must have’.
  • Aandeelhouders - Er is een trend van activistische aandeelhouders, die onder meer steeds vaker incentives koppelen aan klimaatdoelstellingen. 14% van de S&P 500 heeft klimaatdoelstellingen waarvan met 67% de energie sector de grootste groep is.
  • Investeerders - Er is een gigantische toename in het investeren in hernieuwbare energieprojecten. Grote banken,hebben zelfs een streng uitsluitingsbeleid ten aanzien van het financieren van koolstof intensieve projecten.
  • Klanten - Wanneer klanten zich sterker identificeren met merken en hun waardes zal dit van invloed zijn op hun aankoop-keuzes, loyaliteit, en de kosten die zij bereid zijn te betalen.
  • Human Capital - Talent wil zich steeds meer identificeren met de waardes van bedrijven. Met als gevolg dat bedrijven die zich inzetten voor het klimaat beter instaat zijn talent aan te trekken en te behouden.
  • Shell 2021 en de rechtspraak - De rechtbank is van oordeel dat de strategie en de activiteiten van Shell om de wereldwijde uitdagingen op het gebied van klimaatverandering aan te pakken te kort schiet. Het is de eerste keer dat een bedrijf via de rechter wordt gedwongen zich te houden aan het klimaat akkoord van Parijs. Met een schokgolf door directiekamers van bedrijven over de hele wereld als gevolg.

 

Klik hier als je meer wilt weten over Blue Module